یک دام سالم باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

به کمک نرم افزار مدیریت دام می‌توانید یک واحد دامدارای را برای پرورش صنعتی گوسفندان، هوشمندسازی کنید و گامی بزرگ برای صنعتی شدن بردارید.

یک دام سالم باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

۲ بازديد

بهداشت دام شامل کلیه اقداماتی است که در بین گله برای پیشگیری، کنترل و ریشه کنی بیماری ها انجام میشود. عامل بهداشت میتواند برای پرورش گوسفند و سایر دامها خیلی مهم باشد.

 

در این مطلب میخواهیم به ویژگی های دام سالم بپردازیم:

١- میزان اشتهای دام

یک دام سالم با دیدن غذا به سمتش میرود و با اشتها آن را میخورد. در حالی که یک دام بیمار مقدار زیادی از غذای مصرفی روزانه اش دست نخورده باقی میماند.

نکته: همیشه علت اینکه دام شما به سمت غذا نمیرود، به خاطر بی اشتهایی نیست. بلکه گاهی دام شما به دلایلی مثل زخم بودن دهان و یا مشکلات دندانش، نمیتواند غذا بخورد.

 

٢- وضعیت نشخوار در دام

اگر دام شما سالم باشد باید بتواند به درستی نشخوار کند. نشخوار خوب نشان دهنده این است که دام شما میتواند به راحتی غذا بخورد و وقتی خوب غذا بخورد، شکمش متورم میشود.

وقتی به گله خود نگاه میکنید، باید نصف گله شما در حال نشخوار باشد. این نشانه سلامت گله شماست.

اگر جویدن دام، آرام یا ناقص باشد، احتمالا دام شما با مشکلی دست و پنجه نرم میکند.

 

٣- میزان تحرک

دام سالم نسبت به محیط اطرافش هوشیار است. چنین دامی دارای تحرک بوده و سرش را پایین نمی‌اندازد. و نسبت به حوادثی که در اطرافش اتفاق میفتد، واکنش نشان میدهد.

دام سالم در مرتع همراه با سایر دام های گله حرکت میکند و از بقیه جدا نمیشود. در واقع عقب افتادن دام از بقیه گله، نشان دهنده بیمار بودن آن است.

 

۴- شکل گوش، چشم و بینی

گوش های دام سالم افراشته بوده و به سمت صدا حرکت میکند. زمانی که حشرات روی گوش دام سالم می نشینند، دام به سرعت گوش خود را تکان میدهد تا از شر این حشرات رها شود. چشم های دام سالم باید شفاف باشد و از چشم ها نباید ترشحاتی جاری شود. چشم ها نباید گود رفته یا بیرون زده باشند. بینی دام سالم، تمیز و بدون ترشحات است.

 

۵- شکل پوشش خارجی (پشم در گوسفندان و مو در بزها) و پوست

موی بدن بزها باید نرم و شفاف باشد. مو و پشم دام نباید به راحتی کنده بشود. البته بعد از زمستان، پشم و موی گوسفند و بز بصورت طبیعی ریزش میکند. مو و پشم دام سالم در سرتاسر بدن به جز سر، دست و پا باید یک دست باشد.

پشم گوسفند نباید مانند بزها به شکل مو باشد، بلکه باید مجعد باشد. پوست دام سالم عاری از هرگونه زخم، ترشحات و تورم است.

 

۶- وضعیت دفع ادرار و مدفوع دام

مدفوع دام سالم باید قوام داشته باشد. اگر خیلی نرم باشد، نشانه اسهال و اگر خیلی سفت باشد، نشانه یبوست است. همچنین در مدفوع دام نباید اثری از خون وجود داشته باشد.

ادرار دام سالم، شفاف و زرد است. نباید حیوان شما در هنگام دفع ادرار درد داشته باشد. همچنین در ادرار نباید اثری از خون یا چرک دیده شود.

 

نرم افزار مدیریت دام، نرم افزار پرورش گوسفند، مدیریت دام سبک، پرورش صنعتی گوسفند، مداس

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بلاگ 9 ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.